Waarom is een kwalitatieve plaatsbeschrijving zo belangrijk?

Wanneer je een pand verhuurt, dan heb je er alle belang bij dat je rechten beschermd worden. Je hebt een waterdicht huurcontract, de referenties van de huurder zijn gecheckt, de brandverzekering en huurwaarborg zijn in orde. 
Dus je bent helemaal klaar voor een zorgeloze verhuur. 

Toch is er nog iets dat je zeker niet mag vergeten als verhuurder: Je dient bij wet een duidelijke en onpartijdig opgestelde plaatsbeschrijving te laten uitvoeren. Want deze zal je op het einde van de huurovereenkomst nodig hebben om eventuele huurschade te kunnen bewijzen. En zo vermijd je ook heel wat onnodige discussies. 

In theorie kan je zo’n plaatsbeschrijvingen zelf opmaken. Maar heb je daar de tijd, de tools en de ervaring voor? En als het fout loopt met je huurder, zal de vrederechter jouw vaststellingen en begrotingen bij de uittrede aanvaarden? Je bent immers belanghebbende partij in het verhaal. Daarom is het een goed idee om jouw plaatsbeschrijving aan een onafhankelijke en professionele partij als CheckNet toe te vertrouwen. 

CheckNet - plaatsbeschrijvingen
CheckNet - plaatsbeschrijvingen expert

Is een plaatsbeschrijving wettelijk verplicht?

Bij intrede is een plaatsbeschrijving altijd verplicht. Bij uittrede is deze verplicht wanneer jij of de huurder hier om vraagt. De plaatsbeschrijving dient natuurlijk ook aan een aantal wettelijke voorwaarden te voldoen. Zo moet deze opgesteld zijn in onderling overleg en dient ze betaald te worden door zowel huurder als verhuurder. Dit alles is er om de objectiviteit van dit document te garanderen. Tot slot dient de plaatsbeschrijving bij intrede ook geregistreerd te worden net zoals het huurcontract. Jouw vastgoedmakelaar kan je daar uiteraard ook bij helpen. 

Wat is een plaatsbeschrijving ?

Een plaatsbeschrijving zorgt ervoor dat de toestand van een pand wordt weergegeven op een bepaald moment in de tijd. Dit moment valt meestal samen met de datum van in- of uittrede. Tijdens de plaatsbeschrijving worden alle ruimtes en aanwezige elementen gedetailleerd beschreven en in beeld gebracht aan de hand van een woordelijke beschrijving en duidelijke foto’s. Met oog voor detail gaan onze experten minutieus te werk om ook eventuele schade vast te stellen. 
Ook de meterstanden van gas, elektriciteit en water worden opgenomen. 

Dankzij een plaatsbeschrijving zijn alle partijen beschermd en wordt bij de intrede de basis gelegd voor een vergelijking op het einde. Want het is niet enkel bij intrede dat er een plaatsbeschrijving dient gemaakt te worden, ook bij uittrede. Dan zal de toestand van het pand worden vergeleken met de toestand bij intrede. 
Mocht er schade worden vastgesteld bij die uittrede, dan zal deze in detail worden beschreven in het rapport en zullen de kosten op een objectieve manier worden berekend door onze experten. Zij worden hierin systematisch door ons begeleid en getraind om zo tot een akkoord te komen tussen huurder en verhuurder. 

Onze aanpak

Jou een optimale service bieden, dat is ons doel.
Eens jij of jouw vastgoedmakelaar de bestelling hebt ingevoerd, stellen wij onmiddellijk een expert aan die je zal contacteren om de afspraak in te plannen.
Op de dag van de afspraak komt onze expert langs om de plaatsbeschrijving uit te voeren. Daarna zal hij of zij ook een rapport opstellen.

Wat dat rapport betreft, dankzij een gespecialiseerde in eigen beheer ontwikkelde app kunnen we snel zeer gedetailleerde en overzichtelijke rapporten opleveren. Alle ruimtes en elementen in het pand worden nauwkeurig beschreven en van foto’s voorzien. Zijn er al gebruikssporen of schade bij aanvang, dan worden deze netjes vermeld en in beeld gebracht. De nutsvoorzieningen worden ook opgenomen en de sleuteloverdracht wordt gedocumenteerd.
Zo zorgen we dus voor de perfecte basis die een objectieve vergelijking op het einde van de huur mogelijk maakt. 

Stellen onze experts huurschade vast, dan kan die dus objectief en onpartijdig aangetoond en geraamd worden. De kwaliteit van onze uittrederapporten en onze aanpak zorgen ervoor dat we in de meeste gevallen meteen ter plaatse tot een akkoord komen tussen alle partijen. Niet onbelangrijk, want je volgende huurder staat waarschijnlijk al te wachten…

Met een plaatsbeschrijving door CheckNet weet je dat alles volgens de regels van de kunst verloopt. 

CheckNet - plaatsbeschrijvingen

Een professionele partner voor jou als voor jouw huurder vermijdt discussies achteraf.

Tarief

Het tarief is afhankelijk van het type plaatsbeschrijving (intrede of uittrede) en de samenstelling van het pand.
Via de knop “Plaats bestelling” kan je een prijssimulatie maken. Vul het type en de juiste samenstelling in en je ziet meteen het tarief onderaan de pagina. Geen onaangename verrassingen dus.

Ben je na het zien van onze prijs helemaal overtuigd om een bestelling te plaatsen? Vul dan jouw gegevens verder aan en druk onderaan op de knop “Verder”.

CheckNet - plaatsbeschrijvingen

Werkwijze

stap 1: de bestelling

In de bestelwizard geef je alle nodige gegevens van de partijen, het pand en een aantal praktische zaken in. Je bevestigt je bestelling via de e-mail die je meteen ontvangt. 

STAP 2: De Betaling

Als je jouw bestelling bevestigt, betaal je vooraf online in een beveiligde omgeving. 
De wetgeving bepaalt dat elke partij de helft van de plaatsbeschrijving betaalt. Je mag dus de helft van het bedrag dat je aan ons betaalt verhalen op de huurder. 

Stap 3: Inplannen van een afspraak

Wij stellen een expert aan en die contacteert jou en de huurder om een datum en tijdstip vast te leggen. Je kan bij de bestelling ook voorkeursdata ingeven. Vervolgens ontvang je een bevestigings-e-mail.  

Stap 4: het plaatsbezoek

Je geeft de expert toegang tot jouw pand en dan kan die aan de slag. De expert bezoekt alle ruimtes en maakt de plaatsbeschrijving op met de CheckNet app. Onze expert gaat zeer grondig te werk, dus dat kan wel even duren. 
Op het einde van het plaatsbezoek kunnen de aanwezige partijen meteen ondertekenen op de tablet. Kan je niet aanwezig blijven, dan kan je voor de intrede ook een mandaat geven aan de expert. 

Stap 5: Oplevering Rapport

Dankzij de gebruikte technologie kunnen we de rapporten heel snel opleveren. Er gebeurt eerst een kwaliteitscheck en dan ontvang je het rapport in Pdf-formaat via e-mail. We streven ernaar om binnen de 48 uur na het plaatsbezoek het rapport te bezorgen. 

Om misverstanden te vermijden, de registratie van de plaatsbeschrijving gebeurt niet door ons. Jouw vastgoedmakelaar kan je hierbij helpen. 

RAPPORTEN

Onze experten gaan met oog voor detail aan de slag en maken gebruik van onze eigen gespecialiseerde CheckNet app op de tablet tijdens het plaatsbezoek. 
Het resultaat zijn rapporten die uiteraard aan alle wettelijke normen voldoen, maar bovendien duidelijk en overzichtelijk zijn. Hieronder kan je een aantal voorbeelden bekijken. 

Meters en sleutels

De meterstanden worden opgenomen in het rapport en er wordt een duidelijke foto per meter voorzien.

De overnameformulieren voor elektriciteit, gas en water worden ingevuld en mee bezorgd met het rapport.

Ook het aantal sleutels wordt genoteerd.

Ruimte

Van elke ruimte in het pand nemen we een aantal overzichtsfoto’s. Zo documenteren we de algemene staat van het pand. Alle elementen worden vervolgens in detail beschreven.

Element

Alle elementen (bv deuren, ramen, toestellen, …) die zich in een ruimte bevinden worden in detail beschreven. Hetzelfde geldt voor de onderdelen (bv deurklinken, leggers in de koelkast, …).

Alle elementen en bevindingen worden opgenomen en voorzien van beeldmateriaal.

Vaststelling

Is er schade, dan wordt die uitgebreid gedocumenteerd en van foto’s voorzien.

Bij de uittrede wordt ook een begroting gemaakt van de kosten. Hiervoor gebruiken we tarieftabellen met steeds de meest courante marktprijzen.

Handtekeningen

Het rapport kan ter plaatse ondertekend worden door de aanwezige partijen. Kan de huurder of verhuurder niet aanwezig zijn, dan kan bij de intrede ook een mandaat worden geven aan de expert.

Bij de uittrede daarentegen vragen we dat iedereen aanwezig is, zodat er tot een akkoord gekomen kan worden.

wat is checknet?

CheckNet is een nationaal netwerk van geschoolde onafhankelijke experten, gespecialiseerd in plaatsbeschrijvingen bij verhuur. We voeren deze uit in opdracht van vastgoedmakelaars, -beheerders en overheidsinstellingen.
Onze experten worden door CheckNet opgeleid en maken gebruik van de nieuwste technologieën die garant staan voor een gedetailleerde opname en een snelle oplevering van duidelijke rapporten.

Onze rapporten beantwoorden uiteraard aan de wettelijke normen en zijn bovendien uitgebreid gestoffeerd met foto’s en schetsen. Ze hebben een duidelijke en overzichtelijke structuur. Onze technologie laat daarnaast ook een duidelijke vergelijking tussen verschillende opnames toe. Eventuele (huur)schade kan op die manier objectief geconstateerd en bepaald worden.

Er werden inmiddels al meer dan 35.000 plaatsbeschrijvingen uitgevoerd door de experten van CheckNet. Deze ervaring is jouw beste garantie op een correcte plaatsbeschrijving, bij in- en uittrede.

CheckNet - plaatsbeschrijvingen

Team backoffice CheckNet

CheckNet - plaatsbeschrijvingen - backoffice
Laetitia Wastyn
Backoffice
CheckNet - plaatsbeschrijvingen - backoffice
Jessica Soubry
Backoffice
CheckNet - plaatsbeschrijvingen - backoffice
An-Sofie Windels
Backoffice

Ik wil meer informatie

CheckNet - plaatsbeschrijvingen expert

Bedrijvencentrum De Kien
Nijverheidskaai 3/0021 | B-8500 Kortrijk
+32 (0)2 219 07 70 | info@checknet.be


RPR Gent, afdeling Kortrijk | KBO 0627.908.813

© 2022 | CheckNet